Wednesday 29 April 2015

4 Makanan Ini Bikin Payudara Anda Sihat

4 Makanan Ini Bikin Payudara Anda Sihat

Selain rambut, payudara juga merupakan salah satu aset wanita yang perlu dijaga. Payudara merupakan salah satu aset yang perlu dijaga kerana jika tidak dijaga boleh menimbulkan penyakit yang membawa maut iaitu kanser dan tumor payudara.
Kanser payudara merupakan penyebab kematian kedua selepas kanser leher rahim atau serviks. Oleh kerana itu, kanser payudara masih menjadi salah satu penyakit yang paling ditakuti oleh sebahagian besar wanita.
Agar tak mengalami penyakit mematikan tersebut, wanita dinasihatkan untuk menjalankan pola hidup yang sihat. Merokok, mengambil minuman beralkohol, pengambilan makanan yang tidak sihat itu sebaiknya dijauhkan. Untuk makanan, sebaiknya anda mengambil pelbagai jenis sayur dan buah sahaja.
dr rochelle skin expert

Hal tersebut demi mendapatkan payudara yang sihat. Selain itu, ada makanan lain yang boleh anda pengambilan agar payudara tetap sihat. Apa saja?
inilah 4 makanan yang bikin payudara anda sihat:

1. Tomato
Tomato kaya akan lycopene, kalium, fosforus, dan zat besi yang boleh membantu memenuhi keperluan tubuh wanita, termasuk menyihatkan payudara. Tomato sangat disyorkan untuk digunakan bagi anda yang ingin mengatasi penyakit ketumbuhan atau kanser. Tomato boleh digabungkan dengan lobak merah dan epal yang juga bikin sihat payudara jika anda rajin mengambilnya.

2. Oren
Selain tomato, anda juga boleh makan buah limau. Buah yang pada umumnya berwarna oren ini kaya akan vitamin C, beta karoten, dan antioksidan yang dapat menjauhkan anda dari radikal bebas penyebab kanser. Oren boleh anda jus atau dimakan langsung.

3. Kacang soya
Segala makanan yang berbahan dasar dari soya boleh anda ambil setiap hari. Makanan yang berasal dari soya, seperti tahu, tempe, susu kacang soya, dan makanan lain. Ketahuilah bahawa banyak orang Jepun yang mengambil soya untuk kesihatan dan kecantikan. Dengan mengambil soya, pertumbuhan sel kanser boleh dicegah.

4. Minyak zaitun
Selain untuk kecantikan, minyak zaitu juga bermanfaat untuk kesihatan jika diambil secara rutin. Minyak zaitun boleh menurunkan level kolesterol di tubuh anda. Tanpa disedari, kolesterol sering menjadi penghambat pengeluaran antioksidan.

Itulah 4 makanan yang boleh anda pengambilan agar payudara tetap sihat. Bagaimanapun juga kessehatan payudara perlu dijaga untuk menghindarkan anda daripada penyakit yang mematikan yaitu kanser payudara.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive